Devlet” ve “İslâmî merkez” ya da “merkez” neresi, “çevre” nereye düşer? (2)

“`html

Türkiye’nin Kültürel Krizi: Asimilasyon ve Eliminasyon Süreci

Türkiye, yaklaşık iki yüzyıldır, asimilasyon yani kendine olan güvenin kaybolması ve ardından yok olma, intihara sürüklenme tehlikesi ile karşı karşıya. Bu süreç, ülkenin tarihini şekillendiren değerleri, kültürel yapısını ve ruhunu tehdit eder hale gelmiştir.

Amerikan Muhafazakâr Aydınların Yansımaları

Şerif Mardin’in Amerikalı sosyal teorisyen Edward Shills’ten ilham alarak geliştirdiği “merkez-çevre” kavramını yeniden ele almak gerekir. Ancak bu sefer, gerçek anlamda ve doğru bir şekilde Türkiye’nin dinamiklerine uyarlayarak konuşmalıyız.

Edward Shills, Robert Nisbet ile birlikte Amerikan sosyal teorisinin önemli isimlerindendir. Onlar, Chicago Üniversitesi çevresinde toplanmış ve sosyal teorinin evriminde önemli bir rol oynamışlardır.

Robert Nisbet’in “Sosyolojik Düşünce Geleneği” adlı eserini Türkçeye çevirmiş olmam, bu teorileri tanıtmak adına bir katkı sunmak istendiğinden kaynaklandı. Shills’in, “Tradition” (Gelenek) adıyla bilinen kitabının da Türkçeye kazandırılması gerektiğini düşünüyorum. Türkiye’deki İslami kesimlerin aydınları ile Batı’nın bu öncü muhafazakâr düşünürleri arasında bir diyalog başlatılması, ülkemizin düşünsel yapısını zenginleştirebilir.

Ancak günümüzde bu muhafazakâr düşünürlerin de etkisi azalmış durumda; Batı’da liberal görüşlerle beraber postmodernizm, radikal akımları besleyerek düşünce merkezini derinden sarsmıştır.

Postmodernizmin Etkileri ve Entellektüel Boşluk

Cassirer, Batı düşüncesinin yaratıcılığının yitirilmesinin sebeplerinden birinin “entelektüel merkez” fikrinin yokluğu olduğunu belirtiyordu. Erken bir dönemde bu kaybı görmek, onun sembolik formlar üzerine yazdığı eserlerin bir sonucuydu. Modernizm ile gelen sanat anlayışları, aslında merkezi düşüncenin sağlam olmadığını gözler önüne seriyor.

Düşüncenin Kalbi: Türkiye’nin Kültürel İhtiyacı

Burada, Türkiye’nin İslami merkezinin yitirilmesi ve bunun kültürel bir intihar sürecini nasıl doğurduğu üzerinde düşünmemiz gerekiyor. Entelektüel merkez kavramına bakış açımızı gözden geçirmeliyiz.

Edward Shills, toplumun değerlerini, ruhunu ve kültürünü “merkez” olarak tanımlarken, bu temel değerlerin dışındaki oluşumları “çevre” olarak nitelendiriyor. Toplumun ruhu, bu merkezde anlam bulurken, çevre ise marjinal unsurları ifade ediyor.

Şerif Mardin ise Türkiye’deki laik devletin “merkez” olduğunu, İslami çevrelerin ise “çevre” konumunda yer aldığını belirtmiştir. Bu perspektif, Türkiye’deki asimilasyon ve eliminasyon sürecini anlamak açısından önem taşımaktadır.

Kültürel İnkâr Süreci ve İslami Kimlik

Türkiye, Tanzimat dönemi ile birlikte İslami kimliğinden şüphe etmeye başladı. Cumhuriyet ile birlikte ise Ahmet Hamdi Tanpınar’ın ifade ettiği şekilde “kültürel inkâr” süreci içinde buldu kendini. Radikal Batılılaşma projeleri, toplumun medeniyet köklerini inkar ederken, İslami değerler hızla toplumun her alanından uzaklaştırılıyor.

Günümüzde ise, Nietzsche’nin pasif nihilizm olarak tanımladığı bir durumla karşı karşıyayız; hedonizm, toplumda bir bilinç kaybına yol açıyor ve bu durum, kültürel intiharın eşiğini zorlamaktadır.

Devletin Rolü ve Yeni İdeolojik Yapılar

Bu ülkede yanlış bir söylemle “2500 yıllık devlet tecrübesi var” gibi masallar anlatılıyor. Lakin gerçekte milletin devleti artık yok olma aşamasına geldi; bu durumu fark etmek gerekiyor.

Modernleşme sürecindeki devrimler, aslında toplum üzerinde hiçbir etki yaratan bir yapı kurmuş değil. Ülkenin sosyolojisini değiştiren şebekeler, bu durumu derinleştirirken, milletin devleti yok olmuş durumda.

Şu an, popülist ideolojiler ve yeni milliyetçi akımlar, Türkiye’yi tehlikeli bir çıkmaza sürüklemektedir. İslami merkez, entelektüel, siyasal ve sosyal boyutlarıyla birlikte yitirilmiş durumdadır.

Bu noktada, derin düşünmek ve uzun soluklu okumalar yapmak, Türkiye’nin geleceği için son derece kritik bir hale gelmiştir.

“`

Related Posts

Gerçek işsizlik patladı: Her 3 kişiden 1’i işsiz!

DİSK Araştırma Merkezi (DİSK-AR) geniş tanımlı işsizlik oranının yüzde 31 olduğunu belirterek, işsizlerin yüzde 85’inin işsizlik ödeneğinden faydalanamadığına dikkat çekti. DİSK-AR son bir senede işsiz sayısının 2,5 milyon arttığını belirtti.

Ticaret Bakan Yardımcısı Gürcan: ‘Iğdır’da kayısı 1 TL, İstanbul’da 120 TL’ye satılıyor’ paylaşımları üzerine inceleme başlattı

Ticaret Bakan Yardımcısı Mahmut Gürcan, “Iğdır’da kayısı 1 TL, istanbul’da 120 TL’ye satılıyor” şeklindeki paylaşımlar üzerine Ticaret Bakanlığı denetim ekiplerince Iğdır’da incelemelerin başlatıldığını bildirdi.

İşsiz sayısında dikkat çeken artış

DİSK-AR’ın araştırmasına göre geniş tanımlı işsiz sayısı son bir yılda 2,5 milyon kişi artarken, işsizlerin yüzde 85’i işsizlik ödeneğinden faydalanamıyor, 5,3 milyona yakın kişi, çalışmak istemesine rağmen iş bulamıyor.

Bakan Kacır: Türkiye’yi yapay zeka devrimine liderlik eden ülkelerden biri haline getireceğiz

TÜBİTAK Yapay Zeka Ekosistem Çağrısı Sözleşme İmza Töreni’nde konuşan Sanayi ve Teknoloji Bakanı Mehmet Fatih Kacır, “Türkiye’de hiper ölçek veri merkezlerinin kurulmasını hızlandıracağız. Türkiye’yi yapay zeka devrimine liderlik eden ülkelerden biri haline getirmek için çalışmalarımızı hız kesmeden devam ettireceğiz” dedi.

Sigara fiyatlarına dev zam kapıda!

Türkiye’de yüksek enflasyonun etkisiyle sigara fiyatlarına art arda zamlar gelmeye devam ederken, Perşembe günü açıklanacak 6 aylık enflasyon farkıyla birlikte Özel Tüketim Vergisi (ÖTV) oranı da yeniden güncellenecek. TÜİK’in yayımladığı verilere …

İstanbul Sabiha Gökçen Havalimanı ‘Küresel Ulaştırma Koridorları Forumu’nda yerini aldı

Türkiye’nin ulaştırma koridorlarında havacılık tarafında kritik öneme sahip “hub’lardan biri haline gelen İstanbul Sabiha Gökçen (ISG) Havalimanı, İstanbul’da düzenlenen ve 70 ülke temsilcisini buluşturan “Küresel Ulaştırma Koridorları Forumu’nda …